زنان کمتر در معرض مرگ ناشی از سیروز کبدی قرار دارند

5 ژوئن 2020 - مطالعات قبلی نشان داده است که مرگ و میر ناشی از سیروز کبدی در زنان ممکن است بیشتر از مردان باشد. همچنین احتمال دریافت پیوند کبد در زنان کمتر از مردان است.

اما تحقیقات نتایج یکسانی را ارائه نمی دادند. یک مطالعه ی جامع جدید توسط محققان دانشکده ی پزشکی Northwestern نشان داد که زنان بیشتر از مردان در معرض سیروز کبدی قرار ندارند، این مطالعه همچنین نشان داد که این بیماری مزمن کبدی به طور مشابه ای بر مردان و زنان تأثیر می گذارد.

دکتر Daniela Ladner ، رهبر این پژوهش و دانشیار گروه جراحی در دانشکده ی پزشکی Northwestern ، گفت: ما می دانستیم که زنان پیوند کبد را به اندازه ی مردان دریافت نمی کنند، اما ما نمی دانستیم که آیا سیروز کبدی منجر به مرگ بیشتر در زنان نسبت به مردان می شود یا خیر.

این مطالعه نشان داد که زنان مبتلا به سیروز، مرگ و میر کلی کمتری دارند اما علیرغم نرخ پایین تر پیوند کبد در مقایسه با مردان، علت مرگ و میر ناشی از کبد در زنان با مردان تفاوتی ندارد.

این مقاله به تازگی در مجله Hepatology منتشر شده است.

دکتر Ladner، گفت: پیام مهم این تحقیق اینست که زنان و مردان باید به طور مشابه درمان شوند زیرا خطرات مرتبط با سیروز در هر دوی آنها یکسان است، وی خاطرنشان کرد: مطالعات مبتنی بر جمعیت برای درک واقعی خطرات در زیر گروه های مختلف جمعیت بسیار مهم است و باید انجام گردد.

او افزود: دلایل عدم اطمینان مطالعات گذشته این بود که زنان و مردان دلایل مختلفی برای بیماری کبدی داشتند، شدت های مختلف بیماری کبدی را تجربه می کردند و مخلوط متفاوتی از سایر بیماری ها را داشتند. این تحقیق به دلیل الزام مداومی که در حال حاضر برای اطمینان از درمان همه ی بیماران به طور عادلانه و مساوی احساس می شود، انجام شد. در بسیاری از حوزه ها به طور فزاینده ای نشان داده شده است که زنان از این امر محروم هستند.

اگرچه الکل عامل اصلی بیماری کبدی است، اما بیشتر بیماران مبتلا به سیروز، به بیماری کبدی مرتبط با الکل مبتلا نبودند. مهمترین دلایل بیماری کبدی در ایالات متحده ناشی از ویروس، هپاتیت C و استئاتوهپاتیت غیر الکلی مرتبط با چاقی است.

محققان با استفاده از یک پایگاه داده های سوابق الکترونیکی سلامت، که پیوند اعضا و علت مرگ نیز در آن ثبت شده بود، اطلاعات گروهی متشکل از 20.045 بیمار مبتلا به سیروز را تجزیه و تحلیل کردند.

منبع:

Mazumder, N. R., et al. (2020) Liver-related mortality is similar among men and women with cirrhosis. Journal of Hepatology. doi.org/10.1016/j.jhep.2020.04.022.

https://www.news-medical.net/news/20200605/Study-shows-women-are-less-susceptible-to-cirrhosis-related-deaths.aspx